Marie Ghitta, viola
Marie Ghitta begon met viool op de leeftijd van drie en een half.
Ze diversifieerde haar muzikale praktijk door de piano te leren,
maar keerde later terug naar haar eerste liefde. Haar voorliefde voor
lagere frequenties zorgde er uiteindelijk voor dat ze voor de altviool
koos.
Om van haar passie haar beroep te maken ging Marie naar het
Conservatoire Royal de Bruxelles, waar ze haar diploma met
onderscheiding behaalde in de klas van Thérèse-Marie Gilissen.
Ze vervolgde haar studies aan het Koninklijk Conservatorium van
Brussel in de klas van Paul de Clerck, waar ze haar eerste master
met onderscheiding behaalde. Vervolgens perfectioneerde ze haar
vaardigheden in de klas van Vincent Hepp aan het Conservatoire
Royal de Bruxelles, waar ze een tweede master behaalde.
Marie nam later nog onder andere deel aan masterclasses met het Prazack Kwartet, en met de violisten Thomas Ribble en Tabea Zimmerman.
Ze was lid van het Akhtamar Kwartet en het Arca Kwartet, van 2013 tot 2017 van het ensemble PasSages, en van 2014 tot 2017 van de Young Belgian Strings. en verbreedde haar horizon door de cursus vrije improvisatie van Kris Defoort en door deel uit te maken van een folkmuziekensemble. Uit de diversiteit van haar interesses werd Duo Dilemme geboren, waarin klassieke muziek, oude muziek en folkmuziek gecombineerd worden, op een manier toegankelijk voor een breed publiek. In 2022 richtte Marie ‘Bluesy Mary’ op, een project op het kruispunt tussen jazz en klassieke muziek.
Sinds 2016 speelde Marie in verschillende orkesten en ensembles zoals het Orchestre National de Belgique, Brussels Chamber Orchestra, Brussel Sinfonietta, Orchestre du Festival Musiq'3, La Chapelle Sauvage, SymphoniaAssai, Nuove musiche, Lumen symphonicum, Bruges Chamber Orchestra.
In 2018 nam ze een CD op met Z V E Z D O L I K I ensemble voor Antarctica records, ‘María de Buenos Aires’.
photo © maurice de nul 2023
Ze diversifieerde haar muzikale praktijk door de piano te leren,
maar keerde later terug naar haar eerste liefde. Haar voorliefde voor
lagere frequenties zorgde er uiteindelijk voor dat ze voor de altviool
koos.
Om van haar passie haar beroep te maken ging Marie naar het
Conservatoire Royal de Bruxelles, waar ze haar diploma met
onderscheiding behaalde in de klas van Thérèse-Marie Gilissen.
Ze vervolgde haar studies aan het Koninklijk Conservatorium van
Brussel in de klas van Paul de Clerck, waar ze haar eerste master
met onderscheiding behaalde. Vervolgens perfectioneerde ze haar
vaardigheden in de klas van Vincent Hepp aan het Conservatoire
Royal de Bruxelles, waar ze een tweede master behaalde.
Marie nam later nog onder andere deel aan masterclasses met het Prazack Kwartet, en met de violisten Thomas Ribble en Tabea Zimmerman.
Ze was lid van het Akhtamar Kwartet en het Arca Kwartet, van 2013 tot 2017 van het ensemble PasSages, en van 2014 tot 2017 van de Young Belgian Strings. en verbreedde haar horizon door de cursus vrije improvisatie van Kris Defoort en door deel uit te maken van een folkmuziekensemble. Uit de diversiteit van haar interesses werd Duo Dilemme geboren, waarin klassieke muziek, oude muziek en folkmuziek gecombineerd worden, op een manier toegankelijk voor een breed publiek. In 2022 richtte Marie ‘Bluesy Mary’ op, een project op het kruispunt tussen jazz en klassieke muziek.
Sinds 2016 speelde Marie in verschillende orkesten en ensembles zoals het Orchestre National de Belgique, Brussels Chamber Orchestra, Brussel Sinfonietta, Orchestre du Festival Musiq'3, La Chapelle Sauvage, SymphoniaAssai, Nuove musiche, Lumen symphonicum, Bruges Chamber Orchestra.
In 2018 nam ze een CD op met Z V E Z D O L I K I ensemble voor Antarctica records, ‘María de Buenos Aires’.
photo © maurice de nul 2023