a press map in dutch, french or english can be sent at request : [email protected]
. cultuurpakt . https://www.cultuurpakt.be/cd-lp/maria-de-buenos-aires-zvedoliki-ensemble/
. stretto . https://www.stretto.be/2018/10/01/maria-de-buenos-aires-een-tango-operette-van-astor-piazzolla-op-een-libretto-van-horacio-ferrer-meesterlijk/
. musicalifeiten . https://musicalifeiten.nl/cd-recensies/462-p/14721-2018-09-26-17-52-10
. takt 1 . www.takt1.com/audio/astor-piazzolla-maria-de-buenos-aires
review of our live recording (doubla CD) "María de Buenos Aires" (Antarctica, 2018) De Standaard, 2019
article on 'Noot voor Nood' 2016 in Gazet van Antwerpen
announcement 'noot voor nood' in 'het nieuwsblad' . 11.01.2013

Z V E Z D O L I K I boeit met niet-alledaags programma BN de Stem . 6 februari 2012 . Monique Meeuwisse-van Genk
concert in Wouw 5 februari 2012
Z V E Z D O L I K I ensemble | Oriana Dierinck, fluit . Katelijne Onsia, altviool . Nicolas Callot, piano
" ... de expressionistische sonate van Huybrechts, ... in deze spannende en veeleisende sfeerschildering wisten beide instrumentalisten elkaar vanaf de eerste inzet te vinden in een uitdagend duet. Twee totaal verschillend klinkende instrumenten die beiden dezelfde emotionele taal spraken in een niet-alledaags klankbeeld. Naast hun technische verworvenheden toonden beide dames hier vooral een indrukwekkende muzikale interpretatie, waardoor deze wat experimentele en op moderne lijst geschoeide muziek een boeiende diepgang kreeg.
Integer en fijngevoelig intoneerden beiden het lyrische tweede deel waardoor een intiem spanningsveld van mystieke saamhorigheid ontstond. In het laatste deel groeiden fluit en altviool zusterlijk naar een prachtige climax in een uiterst verfijnd piano.
Ook Callot bleek een pianist van klasse te zijn. In de selectie pianominiatuurtjes uit de 'Lyrische Stukken' van Edvard Grieg legde hij secuur en met dromerige verstilling zijn ziel en de verbondenheid van Grieg met de Noorse natuur bloot. Opvallend daarbij was steeds Callots soepele, natuurlijke toucher waardoor ieder werk een aangename rust uitstraalde. "
review jan walraven concert in wouw (NL) 141110
Terugblik: Zvezdoliki Trio, drie rasmuzikanten met drie sterren.
Geschreven door: Jan Walraven
zaterdag, 20 november 2010
Het openingsconcert door Oriana Dierinck fluit, Dominica Eyckmans altviool en Jeroen Malaise kon zich verheugen in een goede belangstelling. Een programma met uitersten. Muziek van Vlaamse componisten, hedendaagse muziek, muziek uit het Interbellum en een improvisatie door het Trio op een oude melodie van John Downland.
Er was een prettige afwisseling voor het publiek doordat de toehoorders konden genieten van solo stukken, duetten en trio’s. Bij de song van John Downland toverde het Zvezdoliki Trio zelfs een kwartet te voorschijn. Namelijk altvioliste Dominica Eyckmans zong en improviseerde tegelijkertijd op de altviool over de melodie van Dowland. Oriana Dierinck en Jeroen Malaise improviseerden in een middeleeuwse stijl een feeëriek stuk muziek gebaseerd op de grondtoon do. Jeroen Malaise toverde ijle klanken uit de vleugel door middel van afdemping van snaren met de vingers en de dempers zelf als zacht slagwerk te laten klinken. Werk aan en in de vleugel.
Het Duet voor fluit en altviool van Jef Maes kreeg een bekoorlijke vertolking. Jeroen Malaise speelde twee eigen improvisaties over het thema water en vlinders, waarbij zijn vindingrijkheid de karakterstukken goed ondersteunden. Componist Paul Hindemith legde zijn ziel en zaligheid in deze grootse en heftige compositie voor de altviool. De aanwezige componist Jean-Pierre Waelbroeck kon zichtbaar genieten van zijn speels gecomponeerde Sonatine voor fluit en altviool. Een duet waarin Oriana Dierinck en Dominica Eyckmans een boeiend gesprek ten gehore brachten. Een transcriptie naar een ander instrument kan ook voor verrassingen zorgen. Oriana Dierinck speelde de vrolijke variaties van Marin Marais op fluit, welke oorspronkelijk geschreven waren voor de Viola da Gamba. De Franse componist Maurice Duruflé schreef een fantasievolle Prélude, Récitatief en Variations, gespeeld door deze sterspelers van het Zvezdoliki trio. Geen zee te hoog voor deze sterke musici. De grenzen van deze rijke muziek werden opgezocht en ook de sprankelende afwisselingen in de partituur deden recht aan dit meesterwerk.
Een concert met drie sterren en evenzoveel harten.
Geschreven door: Jan Walraven
zaterdag, 20 november 2010
Het openingsconcert door Oriana Dierinck fluit, Dominica Eyckmans altviool en Jeroen Malaise kon zich verheugen in een goede belangstelling. Een programma met uitersten. Muziek van Vlaamse componisten, hedendaagse muziek, muziek uit het Interbellum en een improvisatie door het Trio op een oude melodie van John Downland.
Er was een prettige afwisseling voor het publiek doordat de toehoorders konden genieten van solo stukken, duetten en trio’s. Bij de song van John Downland toverde het Zvezdoliki Trio zelfs een kwartet te voorschijn. Namelijk altvioliste Dominica Eyckmans zong en improviseerde tegelijkertijd op de altviool over de melodie van Dowland. Oriana Dierinck en Jeroen Malaise improviseerden in een middeleeuwse stijl een feeëriek stuk muziek gebaseerd op de grondtoon do. Jeroen Malaise toverde ijle klanken uit de vleugel door middel van afdemping van snaren met de vingers en de dempers zelf als zacht slagwerk te laten klinken. Werk aan en in de vleugel.
Het Duet voor fluit en altviool van Jef Maes kreeg een bekoorlijke vertolking. Jeroen Malaise speelde twee eigen improvisaties over het thema water en vlinders, waarbij zijn vindingrijkheid de karakterstukken goed ondersteunden. Componist Paul Hindemith legde zijn ziel en zaligheid in deze grootse en heftige compositie voor de altviool. De aanwezige componist Jean-Pierre Waelbroeck kon zichtbaar genieten van zijn speels gecomponeerde Sonatine voor fluit en altviool. Een duet waarin Oriana Dierinck en Dominica Eyckmans een boeiend gesprek ten gehore brachten. Een transcriptie naar een ander instrument kan ook voor verrassingen zorgen. Oriana Dierinck speelde de vrolijke variaties van Marin Marais op fluit, welke oorspronkelijk geschreven waren voor de Viola da Gamba. De Franse componist Maurice Duruflé schreef een fantasievolle Prélude, Récitatief en Variations, gespeeld door deze sterspelers van het Zvezdoliki trio. Geen zee te hoog voor deze sterke musici. De grenzen van deze rijke muziek werden opgezocht en ook de sprankelende afwisselingen in de partituur deden recht aan dit meesterwerk.
Een concert met drie sterren en evenzoveel harten.
review klasiek centraal zvezdoliki concert 170110
" Let wel, we horen niks slecht, niks zwak, alleen voel je dat er nog groeimogelijkheden zijn, en die willen we met onze bemerkingen trachten te duiden om ons steentje bij te dragen in een nog betere uitvoering. Het fluitkwartet in C, KV 285b van Mozart is bijna helemaal zoals we het graag horen. Met een quartettino voor klarinet, viool, altviool en cello van de ons onbekende Hongaarse componist Reszö Kókai (1906-1962) wordt dit concert afgesloten. Een knappe keuze en de ontdekking meer dan waard. Info over Kókai is amper te vinden en dit is jammer. Zvezdoliki speelt flamboyant deze met balkankleuren getinte muziek. "
review klassiek centraal zvezdoliki concert 280609
" De leden van het ensemble maken wel meteen duidelijk, ondanks nog enkele schoonheidsfoutjes, dat ze heel goed weten waar ze mee bezig zijn, er is zelfvertrouwen, de groep, in welke variaties ook, speelt evenwichtig zonder enige vorm van opdringerigheid en trouw aan de muziek. Zoals Zvezdoliki nu speelt en de dingen naar de toekomst inschat, kan alleen maar beaamd worden dat ze op het goede spoor zitten en dat de kans dus groot is dat we meer en meer van dit ensemble zullen horen als een gevestigde waarde. "
" Zvezdoliki? Is dat een Russisch ensemble of zo? Wie zich die vraag stelt zit ongeveer op het juiste spoor. Het is een ensemble en het woord is Russisch en verwijst naar een cantate van Igor Stravinsky. De musici van het kamerensemble zijn allemaal mensen van bij ons met elk een reeds gevuld palmares muzikale activiteiten. Niet genoeg zo bleek want in 2008 richtten ze het instrumentaal kamermuziekensemble Zvezdoliki op dat als uitvalsbasis de Noorse Kerk aan de Italiëlei in Antwerpen heeft waar het een vier- tot zestal concerten per jaar wil verzorgen. Het kerkje, waar zowat 80 mensen plaats in vinden heeft een bijzonder fraaie akoestiek, iets wat geen mens zou verwachten bij het binnenstappen. Een goed klinkende zaal maakt nu eenmaal altijd deel uit van het welslagen van een concert. "
" Zvezdoliki? Is dat een Russisch ensemble of zo? Wie zich die vraag stelt zit ongeveer op het juiste spoor. Het is een ensemble en het woord is Russisch en verwijst naar een cantate van Igor Stravinsky. De musici van het kamerensemble zijn allemaal mensen van bij ons met elk een reeds gevuld palmares muzikale activiteiten. Niet genoeg zo bleek want in 2008 richtten ze het instrumentaal kamermuziekensemble Zvezdoliki op dat als uitvalsbasis de Noorse Kerk aan de Italiëlei in Antwerpen heeft waar het een vier- tot zestal concerten per jaar wil verzorgen. Het kerkje, waar zowat 80 mensen plaats in vinden heeft een bijzonder fraaie akoestiek, iets wat geen mens zou verwachten bij het binnenstappen. Een goed klinkende zaal maakt nu eenmaal altijd deel uit van het welslagen van een concert. "